Naar Krugerpark

14 november 2016 - Kruger National Park: Pretoriuskop Restcamp, Zuid-Afrika

Maandag 14-11-2016

Iedereen zit op tijd aan het ontbijt. We vertrekken zoals afgesproken. Buiten is het mistig en regenachtig. We gaan eerst naar de Blyde-rivier canyon. (Qua diepte vergelijkbaar met de Grand Canyon.)We zagen daar de Drie Rondavels een natuurlijke rotsformatie in een uniek landschap. Daarna naar de Burke’s Luck potholes. Daar komen de Blyde- en de Treurrivier bij elkaar  en door de kracht van de stroom is daar een landschap ontstaan van gaten en holen in de rotsen. Er zijn paden aangelegd en 2 bruggen over de rivier. Mooi om te zien. Daarna willen we bij God’s Window van het fenomenale uitzicht genieten. Een kijkje van 1500 m in de diepte. Helaas gaat dit onderdeel niet door omdat er alleen maar mist is te zien. Dus dan maar terug naar Graskop om koffie te drinken en bij Harry’s Pancakes te lunchen. Erg lekkere pannenkoeken. We hebben ook nog tijd om wat te winkelen en worden constant achtervolgd door mensen die ons zelfgesneden houtwerkjes, sieraadjes en kleedjes willen verkopen. Meestal spreken ze wel wat Nederlands (Afrikaans) en ze zijn erg vriendelijk. Om ca. 15:30 uur zijn we in het Krugerpark waar we overnachten. We verblijven in een tenthut op poten. Redelijk ruim met drie (3!) douches. Twee losse bedden helemaal omhuld door een muskietennet. Dit is eigenlijk niet nodig, want door het koude weer zijn er geen muskieten. Het is weer haasten want om 16:00 uur begint de Sunset-safari. Helaas weinig sunset want het is nog steeds volledig bewolkt. Onze groep is in tweeën gesplitst, want iedereen wil mee. We rijden met 10 man in een 4-wheel drive  safariwagen. Sommigen vinden het, vooral door de regen, wel koud in de open wagens als deze wat harder rijden.  Maar ……. we spotten wel onze eerste leeuw en luipaard. Na de safari hebben we diner in het parkrestaurant. Zoals alles hier groot, druk en erg toeristisch. Het nadeel van het Kruger-park is wel dat het zo toeristisch is. Er rijden de hele dag honderden safariwagens en auto’s vol toeristen rond. Er mogen per dag bij elke ingang (12 stuks) maximaal 200 voertuigen naar binnen.

1. Sylvia Stapelkamp-van Wijk:
    16 november 2016
    wow! prachtige foto's.
    mooie belevenissen weer :)