Atlantic Railway

4 december 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zondag 4-12-2016

Nog even terug naar gisteravond. Dit is Z-Afrika, waar onverwachte zaken gebeuren. Als wij om 19:00 uur de kamer uitkomen om te gaan eten, komt de hoofdportier op ons toelopen. Er was een nieuw telefoontje van trainmaster Stefan Andrzejewski, we kunnen toch mee met de trein. Morgen om 8:45 uur melden bij de Station Lodge!

We gaan met een taxi naar de Station Lodge, dit is een gedeelte van het station dat niet meer gebruikt wordt voor de reguliere diensten. Alleen de stoomtrein vertrekt van hier en aan de niet meer gebruikte sporen staan treinwagons die als onderdak worden gebruikt voor backpackers. Stefan ons al snel tegemoet komt. Hij heeft het helemaal geregeld. Alleen nog betalen en we kunnen mee! Er is nog tijd genoeg want de trein vertrekt pas over een half uur. We gaan het perron op, waar vooral Klaas uitbundig vele foto’s van onze en andere treinen maakt. We hebben ook nog tijd om koffie te drinken en als we bij Sarah betaald hebben, krijgen we van haar een handgeschreven briefje met ons wagonnummer en zitplaatsen. We zitten in het barrijtuig, waar ruimte genoeg is. Er zitten 2 echtparen uit Z-Afrika, waarmee we al snel leuk contact hebben. We krijgen zelfgebakken fruitcake aangeboden en ze willen weten waar we vandaan komen, wat voor reis we doen en wat we van Z-Afrika vinden enz. In onze wagon zit ook Jackie, een alleenreizende vrouw uit Canada, waarmee het gesprek ook al gauw oplaait. Dus baaie gezellig allemaal. De trein rijdt prima en na 2 uur zijn we in Stellenbosch. Hier moet de trein wat rangeren en we hebben weer alle gelegenheid om foto’s te maken. Van het station lopen we naar het centrum van Stellenbosch. We lunchen bij Melissa, waar we een paar dagen geleden ook hebben gezeten. Daarna lopen we naar de kerk, die gesloten blijkt. Dan naar het speelgoedmuseum, wat ook gesloten is. Terug naar Melissa, waar we nog een pilsje en een glas wijn drinken. Dan is het weer tijd om terug te gaan naar de trein. De stemming zit er goed in, Jackie heeft een korte wijntour gedaan en de echtparen hebben gezellig door het stadje gewandeld. Er komt ook nog een jonge Z-Afrikaanse dame in onze coupé zitten die bij de trein werkt. Een levendige conversatie volgt en er gaat ook een zak chips rond. We nemen nog een drankje; we zitten tenslotte in de barwagon. Als we weer op het station in Kaapstad aankomen, zeggen de 2 mannen, dat ze ons wel even met de auto naar het hotel zullen brengen. De vrouwen wachten wel zolang in het station. Jackie mag ook mee, maar die ziet dat niet zitten (jammer!), dus nemen we afscheid van haar. We stappen bij de mannen in de auto en we worden keurig bij het hotel afgeleverd.

1. Wilfried en Patricia:
    4 december 2016
    Ja Klaas en zijn treinen hé.....doet ons denken aan de Rail Away reis..Weet je nog Klaas ?
  2. Corry de Prieëlle:
    4 december 2016
    Jullie hebben boften maar weer.
  3. Jan en Iet:
    5 december 2016
    Hallo Kaas en Jan Frans
    Eerst even reageren. Ik kom er achter dat het van de telefoon niet overkomt
    Doe blijkbaar iets verkeerd.
    Wat leuk dat de treinreis toch nog is gelukt.
    Jullie hebben wel een geweldige reis .
    En wij genieten mee. Van alle verhalen en belevenissen.
    Heel mooi .We wensen jullie een hele goeie terug reis toe.
    groetjes van ons ,en tot ziens.
  4. Bantema:
    5 december 2016
    Hartstikke leuk dat jullie toch nog mee konden.
    Zijn jullie nog naar Kirstenbosch gewest voor het sunset concert.
    groetjes en geniet nog van de laatste dagen in Zuid Afrika