Naar Hermanus

29 november 2016 - Hermanus, Zuid-Afrika

Dinsdag 29-11-2016

We vertrekken deze morgen iets te laat i.v.m. het uitslapen van onze reisleider. Net als bij iedereen heeft ook bij hem de braai van afgelopen avond zijn sporen nagelaten. Iedereen zit wat duf in de bus. Op flinke afstand passeren we de zwarte bergen en we genieten van het fraaie uitzicht bij de Huisrivier Pass. We drinken koffie in Ladismith, waar velen luidkeels de Afrikaanse teksten op de tafelkleden bewonderen. We vervolgen onze route over de R62, waarbij we Ronnies Seks Shop aandoen. Hier worden allerlei T-shirts verkocht met meer of minder aan seks gerelateerde teksten als opdruk. We passeren Tradouws Pas, wat opnieuw een bijzonder fotomomentje is. We rijden ook snel door het dorpje Riviersondereind. Hier alleen vermeld vanwege de niet alledaagse naam. Om 14:00 uur zijn we in Hermanus. We gaan eerst lunchen, terwijl chauffeur en reisleider de bagage naar het hotel brengen. Als we dan na de lunch (op loopafstand) in het hotel komen staan de koffers al op de kamer. Hermanus is bekend vanwege de mogelijkheid om walvissen te spotten van begin juni tot eind november. Helaas wordt ons verteld dat er momenteel geen walvissen zijn. Enkelen van onze groep willen toch met een boot de zee op en een poging wagen om deze dieren te zien. Jammer voor hen kan de boot niet varen door de sterke wind. In de middag is er tijd voor het verkennen van het stadje of een middagdutje. JF besluit tot het laatste, terwijl Klaas de avontuurlijke kant van ons duo gestalte geeft.