Naar Lesotho

22 november 2016 - Lesotho, Lesotho

Dinsdag 22-11-2016

Vandaag een lange rit naar Lesotho. Als we een kwartier onderweg zijn ontdekt onze reisleider dat hij zijn aantekenboek met alle vouchers in het hotel heeft laten liggen. De bus wordt gelijk langs de kant van de weg geparkeerd en dankzij de moderne techniek van de mobiele telefoon is een oplossing snel gevonden. Een telefoontje naar het hotel en de eigenaar komt de vergeten spullen even brengen met de auto.  Bij Sterkfontein houden we een fotostop om de Nationaal Reservaat Dam te fotograferen. We rijden door het Golden Gate Highlands Nationaal Park waar opnamen zijn gemaakt voor de film Out of Africa met o.a. Meryl Streep en drinken daar koffie in een heel duur hotel. We lunchen in Ficksburg, klein plaatsje, niet veel te beleven. We gaan de grens over bij Peka-Bridge. Weer een hele procedure met stempels. Peka Bridge is hier het niemandsland, waar we te voet over moeten. Gelijk komt bij ons het idee van een spionnenuitwisseling naar boven. Midden op de brug houden we even halt. Maar van de andere kant komt niets. We moeten snel weer de bus in want 460 km is geen record maar de weg in Lesotho is heel slecht. Wat ons opvalt aan Lesotho zijn de vele autosloperijen en autobandenverkopers. Lesotho is een zelfstandig koninkrijk en wordt  wel het dak van Afrika genoemd. Hoogte boven de 2000m en zo groot als België. De hoofdstad Maseru is erg rommelig en heeft geen gebouwen hoger dan 2 verdiepingen. We stoppen bij een benzinepomp waar een bewaker met een levensgroot geweer rondloopt. De laatste 8 km rijden we over een dirtroad. We moeten ook nog even uit de bus als de weg gekruist wordt door een klein stroompje. Het is al donker als we aankomen in Malealea Lodge. Een groot terrein met veel lodges  We hebben een prima huisje. Het avondeten bestaat voornamelijk uit enorme T-bone steaks. Om 22:00 uur wordt hier  alle elektriciteit uitgeschakeld en moeten we ons met kaarsen behelpen. Een goede reden om vroeg naar bed te gaan.